Про те, як правильно гальмувати на велосипеді.

Повернутися

Про те, як правильно гальмувати на велосипеді.

Площа контакту колеса машини з дорогою 15-20 сантиметрів. У машини мінімум чотири колеса, тому загальна площа становить мінімум 60-80 сантиметрів. У велосипеда ж площа контакту колеса з дорогою максимум 5 см, множимо на два і отримуємо 10 см максимум. Так, як у велосипеда набагато вище центр маси, гальмівний шлях у машини при будь-якому раскладі (при однаковій швидкості руху з велосипедом) буде набагато коротший і велосипедисту життєво необхідно це враховувати.

Давайте поговоримо про те, як потрібно правильно гальмувати при їзді на велосипеді.

На більшості сучасних велосипедів гальмування здійснюється шляхом натискання на гальмівну ручку розташовану на кермі, залишилося дуже мало моделей які продовжують використовувати ніжні гальма. Про те які бувають гальма ми поговоримо в іншій статті. Зараз же ми поговоримо про те як правильно гальмувати або хоча б про те, як намагатися робити це правильно 🙂

На відміну від легкових автомобілів вага на велосипеді розподілена більш рівномірно, тому навантаження здіснується відразу на обидва колеса – у випадку якщо ви їдете по горизонтальній площині. Пам’ятайте, що ви не приклеєні до велосипеда тому, коли ви починаєте гальмувати інерція кидає вас вперед. Власне, як і у машин, у яких мотор розташован спереду, велика частина навантаження переходить на переднє колесо, тому різко гальмувати заднім колесом – це практично завжди неправильно.

Всупереч розхожій думці, переднє гальмо набагато ефективніше, ніж комбіноване гальмування або гальмування тільки заднім гальмом. Є всього кілька винятків, коли переднім гальмом користуватись не варто, наприклад, на великій швидкості під час крутого спуску. Взагалі, насправді, при русі на великій швидкості переднє гальмо не можна затискати ні за яких обставин, а на спуску це варто робити особливо акуратно. Так само, тільки переднім гальмом не варто користуватися в той момент, коли ви проходите поворот – це достатньо небезпечно, ну а також на скільзкіх і мокрих поверхнях. Ну а якщо ви проходите поворот, на слизькій і мокрій поверхні одночасно спускаючись з гірки, то користуватися переднім гальмом можна тільки при наявність великого досвіду водіння велосипеда, в таких випадках краще гальмувати заднім гальмом як би ривками.

Отже, на горизонтальній площині гальмування найкраще здійснювати виключно переднім гальмом, якщо у вас є можливість зробити це плавно, можна потроху затискати ручку щоб колесо починало гальмувати плавніше, або томозіть як би ривками, різко і трохи більш сильно, ніж плавно здавлюючи важіль гальма. Взагалі, по хорошому, на велосипеді можна гальмувати точно так само як на мотоциклі. Найкоротший гальмівний шлях буде досягнутий в тому випадку, якщо ви будете затискати переднє гальмо практично на межі блокування, так щоб заднє колесо отштовхувалось від поверхні на 5-7 сантиметрів, це ефективний спосіб гальмування але небезпечний і вимагає певного досвіду.

Перейдемо до комбінованного гальмування. Ви спочатку затискаєте заднє гальмо. Можна до блокування, можна до межі блокування і потім затискаєте переднє гальмо. При використанні такого підходу гальмівний шлях буде значно довшим. Так само є варіант гальмування, коли ви притискуєте гальмівний важіль частими і різкими рухом (схожим чином працює АБС в автомобілях). При такому підході колесо, якщо можна так сказати, буде креслити пунктир на поверхні. Як би це не здавалося дивним на перший погляд, але такий підхід до гальмування дозволить вам скоротити гальмівний шлях в порівнянні з просто затиснутою ручкою заднього гальма, коли колесо ніби йде юзом. Так само, коли ви гальмуєте преривчасто, ви контролюєте вектор свого руху, тому що у разі відходу в юз, ви практично втрачаєте контроль над велосипедом.

Єдиний виняток, коли заднє гальмо велосипеда працює краще ніж передній – це коли ви здійснюєте гальмування під час підйому під гірку, тому як під час підйому заднє колесо навантажено більше і відповідно задній гальмо буде працювати набагато більш ефективно. Переднє гальмо на підйомі, в принципі, взагалі не використовується.

Якщо ви не дуже впевнено почуваюте себе на велосипеді, я б настійно радив вам потренуватися гальмувати де-небудь в максимально безпечному місці, де немає пішоходів і автомобілів. Тренуватися краще на різних типах ґрунту, тому що пісок і асфальт це взагалі два різніх всесвіта 🙂

Коли ви навчитеся впевнено гальмувати і будете відчувати себе більш впевнено, ви зможете розвивати значно більшу швидкість і маневреність під час руху на велосипеді.

P.S. Пам’ятайте про правила дорожнього руху і тому, що шолом обов’язковий атрибут усіх досвідчених велосипедистів, тільки новачки дозволяють собі “гасати” без шоломів. Будьте обережні!

Поділитися цим записом

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повернутися